آزمون فارسی دهم نوبت اوّل
تاريخ : دو شنبه 6 دی 1395برچسب:, | 22:27 | نویسنده : مهدی لایموت

الف قلمرو زبانی
1-معنی واژه های مشخص شده را بنویسید.
الف) داده تنش بر تن ساحل یله                        ب) در حال سی دینار فرستاد
ج)معلم درنماند. گریزی رندانه زد                      د)صولت حیدری را دست مایه شادی کودکانه شان کردی

2-جدول زیر را کامل کنید.
واژه                مفرد               مترادف
اشجار             .........               .............

3-در متن زیر سه واژه نادرست املایی وجود دارد.درست آن ها را بنویسید
دست معلم از وغب حیوان روان شد؛ فرود آمد لب را به اشاره سورت داد. فک زیرین را پیمود و در آخوره ماند؛ پس بالا رفت، چشم را
نشاند؛ دو گوش را بالا برد؛از یال و قارب به زیر آمد؛ از پستی پشت گذشت.

4-ازمیان گروه کلمات زیر واژه های نادرست را بیابید و درست آنها را بنویسید.
، حرّای شیر ، عذاب غرض و دین ، اندوه و طرب، دلّاک و غیّم،دیواره اهرام

5-درباره معنا و کاربرد واژهنیستدر مصراع زیر توضیح دهید
هیچ ستاره نیست که وام دار نگاه تو نیست 0/5
6-ساختمان کدام واژه با بقیه متفاوت است؟
وام دار فرمانروا شیرین سخنی گندم نما 0/55
7-جدول زیر را کامل نمایید
                                  فعل ماضی نقلی                                    مضارع اخباری
خواهند دید               .....................................                                  ........................................

کدام یک از کلمات زیر دوتلفظی است؟ خوبرویان بارگاه جاودان گلزار 0/5
8-در کدام یک از جملات زیر و حرف پیوند است ؟
الف)آواز خسرو را شنید. وارد کلاس شد و به میرزا عباس عتاب کرد.
ب)با همان آهنگ گیرا و اشارت های چشم و ابروشروع به خواندن کرد.

10-نفش هر یک از اجزای مشخص شده در عبارت زیر را بنویسید
تمام علم را دریافته ای، هرکس این خصلت را داشته باشد، از آب حقیقت سیراب شده است.

11-در این گروه اسمی هسته و نوع وابسته ها را مشخص کنید. خواست خداوند غیب دان 0/75
برای نمودار زیر یک گروه اسمی مناسب بنویسید. گروه اسمی
وابسته          هسته                     وابسته
صفت اشاره       اسم                صفت بیانی





قلمرو ادبی
در عبارت زیر آرایه سجع پیدا کنید. هرکه روی از معاملت خلق بتافت، دنیا و آخرت در معاملت با حق بیافت 
12-دربیت زیر کدام واژه ایهام دارد؟
گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد گفتا اگر بدانی هم اوت رهبرآید

13-دو آرایه در شعر زیر پیدا کنید
ای روشن خدا / در شب های پیوسته تاریخ / ای روح لیله القدر / حتی مطلع الفجر 
14-عبارت مشخص شده کنایه از چیست؟
معلم دور نود. صورتک به رو نداشت

15-یک تشبیه در ابیات زیر پیدا کنید و مشبه و مشبه به را مشخص نمایید
گشت یکی چشمه زسنگی جدا غلغله زن چهره نما تیزپا
گه به دهان برزده کف چو صدف گاه چوتیری که رود بر هدف

16-شعر حفظی
ابیات زیر را کامل کنید
وقتی دل سودایی می رفت به بستان ها بی خویشتنم کردی .............................
گه نعره زدی بلبل ............................... با یاد تو افتادم از یاد برفت آن ها
ب)واژه های زیر را در جاهای مناسب قراردهید.
(ملال، اعظم، محرم، عالم، ماتم)
باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین بی نفخ صور خاسته تا عرش .........است
گویا طلوع می کند از مغرب آفتاب کاشوب در تمامی ذرات.......... است
گر خوانمش قیامت دنیا، بعید نیست ا ین رستخیز عظیم که نامش..............است


نظرات شما عزیزان:

حمیدرضا نصرالهی
ساعت22:32---29 ارديبهشت 1398
مطالب عالی بود
پاسخ:سلام حمید رضا،متاسفانه ورقه هارو دادم مدرسه درست یادم نیست چند گرفتید ولی مطمئنم بالای نوزدهه.


مهدی رضائی
ساعت20:53---26 دی 1395
سلام .با عرض تشکر مفید بود.

مهدی رضائی
ساعت20:53---26 دی 1395
سلام .با عرض تشکر مفید بود.
پاسخ:سلام مهدی عزیز،ممنون که به من سر زدی.


جاویدنیا
ساعت20:51---18 دی 1395
سلام آقای لایموت. ممنون میشم اگه لطف کنید ونمره انشای من رو بگین
خیلی ممنون‌!
پاسخ:سلام امیر علی،فکر کنم19/5.


شاگرد قدیمی
ساعت17:00---14 دی 1395

سلام ببخشید استاد معنی بیت زیر چی میشه
« ای بی نشان محض٬ نشان از که جویمت؟/ گم گشت در تو هر دو جهان از که جویمت؟»
لطفا بگید.
پاسخ:سلام دوست عزیز،بیت بالا مطلع غزلی عرفانی و ناب از شیخ فریدالدین عطار نیشابوری است.بیشتر غزلیات عطار را می توان جزء اشعار عرفانی شمرد.همین بیت نیز به بحث عرفانی محض بودن خدا اشاره دارد.ذات خداوند بسیط محض است یعنی از منبعی یا قدرتی منبعث و آفریده نشده و درون وبیرون ندارد بلکه خود منشأ همه آفریده هاست.عطار با توجه به همین موضوع می فرماید ای خدایی که بسیط محض و هستی مطلقی و چون دیگران نشان مادی و ظاهری نداری از چه کسی نشان تو را پرس و جو کنم.با وجود نور تو هر دو عالم گم و ناپیداست پس با این اوصاف چگونه ترا پیدا کنم.البته در بیت بعد خود اظهار می دارد که«تو گم نه‌ای و گمشده‌ی تو منم ولیک/ تا یافت یافت می‌نتوان از که جویمت» گمشده خود عطار است نه خدا بعد سرگشتگی خود را در میان دو بحث عرفانی وحدت و فنا بیان می کند و می گوید:«دل در فنای وحدت و جان در بقای صرف /من گمشده درین دو میان از که جویمت»بالاخره در بیت مقطع به صراحت اعتراف می کند که شاعر خدا را به عین یقین شناخته یعنی به مرحله عین الیقین که دومین مرتبه یقین است رسیده«عطار اگرچه یافت به عین یقین تورا /ای بس عیان به عین عیان از که جویمت». در اکثر ابیات این غزل عطار از آرایه پارادکس(متناقض نما)به هنرمندی بهره برده است.



عرفان
ساعت20:08---13 دی 1395
استاد 19 از 20 يا 19 از 26؟؟
پاسخ:19 از 20


عرفان
ساعت14:19---13 دی 1395
سلام آقای لایموت خسته نباشید استاد ما تو ادبیات چند گرفتیم؟؟
پاسخ:سلام آقا عرفان،املا20،ادبیات 19.


عرفان
ساعت12:25---12 دی 1395
سلام آقای لایموت خسته نباشید آزمون املا هم مشکل داشت مشکل هم این بود که یک بند رو دوبار نوشتیم یعنی تو اون ورقه ای که داده بودید تا برا ما بخونن یه بند رو دوبار نوشته بودید
پاسخ:سلام آقا عرفان،مهم نیست.


بنیامین کشتار
ساعت17:38---11 دی 1395

سلام آقای لایموت خسته نباشید امتحان فارسی از چند خواهد بود ؟؟و نمونه سوال نهم دارید که تو سایت بزارید ممنون میشم و فارسی را برای امتحان نوبت اول چجور بخوانیم ؟؟
پاسخ:سلام بنیامین عزیز،امتحان نوبت مثل آزمون تشریحی که از دو فصل گرفتم خواهد بود.



یاسین احمدی
ساعت15:25---7 دی 1395
ممنون آقای لایموت این سوالات دهم برای امتحانات نوبت اول مان تمرین خیلی خوبی است
باتشکر باز از زحمات شما
پاسخ:سلام یاسین عزیز،ممنون از لطفتون.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: